Načítání webu

Zdeněk Nytra

Senátor

Zdeněk Nytra

zprávy ze Senátu

Já v médiích
Studii kanálu DOL řečníci/ a nejen  senátoři/rozcupovali

Studii kanálu DOL řečníci/ a nejen senátoři/rozcupovali

15.6.2019

Senát zvolil 12člennou komisi, která má prověřit evropské audity týkající se premiéra a zemědělské dotace vůbec. Byl jsem zvolen jejím předsedou. Více na mém webu Zdenek Nytra.cz, sekce Zprávy ze Senátu, název, Babiš: Když mě pozvou, přijdu.Z dalšího programu schůze:

Senátoři vyjádřili nelibost nad opakovanou absencí členů vlády. Předseda Senátu Jaroslav Kubera (ODS) se kvůli tomu obrátí na premiéra Andreje Babiše (ANO.

Předseda senátorů ODS Miloš Vystrčil absenci označil za "neodpovědný přístup ze strany vlády". Před opakovaným hlasováním o odkladu Brabcových materiálů poukázal na premiérův facebook , kde předseda vlády sděloval, že na Baťově kanále je krásně. "Je to opravdu teda úžasný projev pochopení a přípravy na jednání v Senátu, když nám vzkazuje, že je na Baťově kanálu a že se má krásně. Takže asi nejlepší by bylo, kdyby tam úplně už pak zůstal," uvedl Vystrčil.

Zřejmě nejostřejší byl místopředseda Senátu Jan Horník (STAN). "Ta vláda nemaká, byť tvrdí něco jiného. Ta vláda si jede na svůj vlastní byznys v čele s předsedou této vlády, a to je zapotřebí natvrdo tady říct," uvedl. V diskusi na Babišově facebookové stránce s fotografiemi z Baťova kanálu pak řekl m.j."Pane premiére, to je typické, jak Vy makáte. Makat byste teď měl v Senátu.“

"Pro občany je důležitější ten Baťův kanál, kde budeme investovat 231 milionů. Určitě je důležitější i brněnské nádraží a obchvat Otrokovice. Já jsem se řádně omluvil,“ řekl na to Babiš.

Ne, Procházkové!

Podle očekávání členkou Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR)  se ani napodruhé nestala spisovatelka  Lenka Procházková.  Získala pouze 8 z 62 odevzdaných hlasů.Důvodem odmítnutí byly zřejmě současné  postoje Procházkové.Její  kritici Procházkové, mimo jiné z řad pracovníků ÚSTR, připomínali její vystoupení, při kterých třeba pálila symboly NATO nebo vyzývala Česko, aby se stalo pátou kolonou v Evropské unii.

Dotace jsou  problém Babiše, nikoliv Česka

Podezření ohledně střetu zájmů premiéra Andreje Babiše (ANO) oslabují podle senátorů českou pozici na jednáních Evropské rady, zejména o příštím víceletém unijním rozpočtu. Shodla se na tom většina senátorů  po diskuzi  o programu červnového zasedání špiček členských zemí v Bruselu.

"Problém střetu zájmů je problém pana premiéra, nikoli naší republiky. Česká republika má problém právě kvůli premiérovi," uvedl Tomáš Goláň (SEN21). Senátor ODS Raduan Nwelati (ODS) soudí, že nikdo nemůže mít pocit, že je pozice Česka v souvislosti s Babišovou situací silnější, oslabuje ji i jen podezření.

Na plénu pro návrh usnesení  hlasovalo 53 ze 72 přítomných senátorů, sedm jich bylo proti. Proti návrhu vystupoval Jiří Čunek (KDU-ČSL), podle kterého by se domácí problémy měly řešit doma. Návrh označil za sebemrskačství, diskutuje se podle něho ve skutečnosti o domácím politickém poli. "Každý se snaží vyhrát tu domácí politiku na tom, že způsobí, řekněme, mnohdy faul celé České republice," uvedl.

"Jsou to jenom politické projevy. Senát je samozřejmě tradičně proti vládě," reagoval na usnesení senátorů Babiš. "

Ministerstvo financí  proti DOL

 

Na otázku, zda Česká republika potřebuje vodní koridor Dunaj-Odra-Labe,  odpovídali na veřejném slyšení  zastánci i odpůrci kanálu, který v tuzemsku podporuje zejména prezident  Zeman. Vystoupili zástupci ministerstev,  ekonomové,  ekologové a odborníci na dopravu, či zástupci obcí, kterých by se stavba kanálu dotkla.

Eliška Vejchodská z Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem se zaměřila na ekonomickou analýzu a konstatovala, že studie proveditelnosti obsahuje množství chyb, a zcela zpochybnila ekonomickou výhodnost kanálu. O velkých rizicích hovořil v souvislosti se studií senátor Petr Orel, který připomněl, že kanál by zabral množství zemědělské i lesní půdy s dopadem na biodiverzitu i na spodní vody.

Negativně se vůči záměru stavby kanálu stavěli i starostové dotčených obcí, jejichž katastry by stavba zasáhla. Pozastavili se mimo jiné nad tím, jak by se takto rozsáhlá stavba budovala, když již v této fázi je vůči ní rozsáhlý odpor. Přimlouvali se za dobudování stávající silniční sítě a rozvoj rychlostních železnic.

Na plénu od jednoho z akademiků mimo jiné zaznělo, že studie ani nemá cenu papíru, na němž byla vytištěna O nadhodnocených očekáváních v rámci objemů dopravy hovořil Jiří Suk. Poukázal na to, že očekávané objemy dopravy na kanálu byly mnohonásobně nadhodnoceny, což doložil na srovnání s intenzitou dopravy na Dunaji u Gabčíkova či na kanálu Rýn-Dunaj-Mohan.

Zatímco zastánci vodní cesty nejčastěji obecně hovořili o výhodnosti a ekologičnosti lodní dopravy a nutnosti budování nových tranzitních koridorů, kritici vesměs tepali konkrétní nedostatky, které podle nich studie obhajující stavbu kanálu má.

Zastánci kanálu prezentovali využití kanálu i k zadržení vody v krajině a jejímu možnému využití pro zavlažování v rámci boje se suchem. Zmíněno byl i možné využití kanálu pro transport vody. To rozporoval hydrobiolog Martin Rulík z Univerzity Palackého v Olomouci, který připomněl, že studie počítá s dlouhodobými průměry průtoků, které jsou však v posledních horkých a suchých letech radikálně nižší.   okud se týká vyjádření z jednotlivých ministerstvem, zásadně proti stavbě  je ministerstvo financí, z ministerstva zemědělství byly argumenty pro a proti vyrovnané, strategické oddělení ministerstva dopravy kanál vidí jako pozitivní.

Podle studie by stavba kanálu  přišla na 585 miliard. Labská část vychází na více než 300 miliard. Šířka vodní cesty by měla být 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s ponorem do 2,8 metru a šířkou do 11,4 metru. Motorové lodi by mohly mít délku 135 metrů, tlačné soupravy dokonce 185 metrů.

Miliardový kanál   ožívá pouze v úvahách  a  studiích,  na které bylo dosud vynaloženo 30 mil. Kč.     

 

 

 

 

 

Další články v kategorii